TŘÍDENNÍ POZNÁVACÍ VÝLET PO SEVERNÍ HORNÍ FALCI

Náročnost: 3/5
Ke stažení: Mapa
Balíček č.: 351

Severní Horní Falc je bohatá na výletní cíle. Krajinné krásy, geologické zvláštnosti a historicky významná místa leží vedle sebe téměř jako perly na náhrdelníku. V těchto třech dnech se můžete s některými z těchto perel seznámit a prožít rozmanitost tohoto regionu. Ze tří mimořádných lokalit, které jsou snadno dostupné autem, máte možnost prozkoumávat okolí pěšky s návštěvami zajímavých míst, krátkými procházkami i delšími výlety. Staňte se lovcem perel v severní Horní Falci.

Výchozí bod: Parkoviště v ulici Basaltstraße, Parkstein
Trasa autem celkem: cca 72 km (jedním směrem)

Den 1: Parkstein - Grafenwöhr - Speinshart
Trasa autem: cca 28 km
Procházka po Parksteinu cca 1,1 km
Pěší výlet na Barbaraberg cca 6,8 km

Den 2: Speinshart - Neustadt am Kulm - Kemnath - Waldeck
Trasa autem: cca 19 km
Pěší výlet na kopec Rauher Kulm cca 6,5 km
Procházka Karpfenweg cca 2,5 km (varianta 1)
Procházka EWILPA cca 6 km (varianta 2)

Den 3: Waldeck - Pullenreuth – brusírna skla Glasschleif (alternativně)
Trasa autem: cca 25 km
Pěší výlet v pohoří Steinwald cca 11,9 km
Procházka po stezce Schleifererweg cca 1,3 km (varianta 3)

Podrobnou trasu získáte kliknutím na text "Mapa trasy" pod názvem balíčku. Mapu lze stáhnout do mobilu přes mobilní aplikaci mapy.cz, která funguje i v offline verzi. Mobilní navigace Vás provede celou trasou.

Manuál ke stažení mapy naleznete ZDE.

TRASA

DEN 1

První den zahájíme na parkovišti v ulici Basaltstraße na úpatí čedičového pahorku v Parksteinu. Začneme krátkou procházkou jihozápadním směrem do 200 m vzdáleného muzea „Vulkanický zážitek Parkstein", ležícího směrem k náměstí. Tam se dozvíme velice zajímavou formou vše o vzniku tohoto jedinečného místa, které si následně prohlédneme při 1,1 km dlouhé procházce. Vydáme se severovýchodním směrem přes náměstí a zabočíme do uličky Kapuzinergasse. V uličce nalezneme farní kostel sv. Pankráce a skalní sklepy uvnitř starého vulkánu. Odtud nás povede okružní cesta kolem zbytků zdí hradu nahoru na čedičový kužel k Mariánskému kostelu, odkud máme nádherný výhled do dálky. Dojdeme poslední kousek cesty zase zpět a držíme se vpravo, abychom obešli kopec kolem dokola. Po schodech dolů se dostaneme opět do výchozího bodu. Ve skalní stěně tvořené čedičovými sloupy se nachází jeskyně Mariengrotte.

Parkstein (595 m n.m.) byl osídlen pravděpodobně kolem roku 1000. Hrad na nezaměnitelném čedičovém kopci je písemně zmiňován poprvé v roce 1053 a do třicetileté války několikrát vystřídal své zčásti prominentní majitele. Poté již v 18. století zchátral až na základní zdivo. Kopec představující zerodovaný sopouch staré sopky a již jen kvůli krásně vytvarovaným čedičovým sloupům stojí za vidění, patří k nejkrásnějším geotopům Bavorska. Kaple na jeho vrcholu pochází z 19. století.

Malá obec Speinshart (425 m n.m.) čítá jen přibližně 1100 obyvatel. Naopak velice impozantní je opatství s jedinečným komplexem kláštera. Legenda o založení datuje vznik kláštera premonstrátů do poloviny 12. století. Dočasně byl mateřským opatstvím pro klášter Teplá. Po prvním obnovení po reformaci byl klášter podruhé obnoven v roce 1921 premonstráty z kláštera v Teplé. Dnešní barokní stavba podle plánů známých bratrů Dientzenhoferových vznikla kolem roku 1700. Po 22 letech byly v roce 2017 dokončeny rozsáhlé sanační práce a klášterní komplex se rozzářil v novém lesku. Počátky bývalého poutního kostela na kopci Barbaraberg (538 m n.m.), patřícího ke klášteru, spadají již do prvního přelomu tisíciletí a jeho historie je velice zajímavá také díky zde objevenému slovanskému pohřebišti.

Turistická trasa na Barbaraberg

Délka: cca 6,8 km
Start/cíl: parkoviště, Speinshart

Naše malé putování nás zavede ze Speinshartu nahoru k zřícenině kostela na kopci Barbaraberg. Jdeme z parkoviště nejdříve branou do klášterního komplexu, poté doprava kolem opatství. Odtud půjdeme po staré, 3 km dlouhé poutní cestě podle značky se siluetou kláštera a fialovou šipkou. Cesta nás povede nejdříve přes louky a pole a malým lesíkem, poté bude pomalu stoupat do kopce. Poslední metry vedou kolem zastavení na křížové cestě, až dorazíme nahoru a budeme zde odměněni dechberoucím výhledem na Speinshart a okolní krajinu. Při zpáteční cestě jdeme u informačních tabulí za zříceninou vpravo kousek cesty z kopce dolů, než nás doleva povede stezka se schody na kraji lesa dolů do Seitenthalu. Projdeme po malé silnici vesnicí a budeme se držet vpravo. Poté přejdeme přes křižující komunikaci dále na polní cestu. Opět se budeme držet vpravo a dojdeme až na okraj lesa, projdeme rovně skrz lesík a za ním zabočíme doleva. Poslední kilometr nás povede stejnou cestou zpět.

Možnosti občerstvení a přenocování:
Přímo v klášterním komplexu je možnost se najíst a přenocovat www.kloster-speinshart.de. Také pouhých 5 km vzdálený Eschenbach i.d. Oberpfalz www.eschenbach-opf.de nabízí různá ubytování a restaurace. Kromě toho se zde u rybníka Rußweiher nachází kemp.

Doporučení pro naplánování dne:
Vyrazte dopoledne z Parksteinu. Na Vulkanický zážitek doporučujeme si nechat nejméně hodinu času. Dbejte prosím na otevírací dobu muzeí! Procházka na kopec Barbaraberg může být obzvláště lákavá později odpoledne nebo navečer vzhledem k světelné atmosféře při západu slunce.

DEN 2

Možnosti parkování: náměstí Marktplatz, Neustadt am Kulm

Nejmenší město Horní Falce Neustadt am Kulm (516 m n.m.) bylo s horou Rauher Kulm (681 m n.m.) osídleno již velmi dávno. Nálezy poukazují na dobu před rokem 800 př.n.l. Markantní kopec sopečného původu byl možná nejdříve využíván k náboženským účelům, než zde poté vznikla první opevnění a z nich hrad z období vrcholného středověku. Většina obcí kolem dokola pochází z doby kolem prvního přelomu tisíciletí a ukazují velice zajímavou a proměnlivou historii. Již pátá rozhledna se tyčí na zdaleka viditelném kopci, jehož stáří činí cca 21 milionů let. K výbuchu tohoto sopečného kuželu však nikdy nedošlo. Nedaleko západním směrem leží na okraji města kopec Kleiner Kulm (562 m n.m.) s krásným výhledem na město a na horu Rauher Kulm. Je rovněž sopečného původu a stál na něm hrad.

Varianta 1:
Při mezizastávce nebo o polední přestávce v Kemnathu se nabízí okružní procházka po „Fantastické kapří stezce / Phantastischer Karpfenweg". Na pouhých 2,5 km vypráví 18 zastávek o 1000-leté tradici chovu kaprů v kombinaci se zvláštnostmi jednotlivých lokalit. Jako výchozí bod je vhodné parkoviště u ulice Amberger Straße v blízkosti městského rybníka (Stadtweiher).

Varianta 2:
V cíli dnešní etapy ve Waldecku na nás čeká zřícenina hradu na kopci Schlossberg s tak krásným výhledem, že Vám to vezme dech. K objevování zve přitom zejména 6 km dlouhá zážitková turistická stezka Parkem jedlých divokých rostlin / Essbarer Wildpflanzenpark „EWILPA".

Zřícenina hradu Waldeck na kopci Schlossberg (641 m n.m.) ve Waldecku byla jedním z nejstarších hradů v Horní Falci. První písemná zmínka o hradu pochází z roku 1124. Po dlouhá staletí tvořil zeměpanské centrum regionu Kemnath a byl sídlem úřadu zemského soudce. Na jižním svahu kopce Schlossberg vznikla již brzy nato osada Waldeck. V roce 1794 padly hrad i osada za oběť ničivému požáru. Hrad zpustl a samotná osada byla znovu vybudována na protilehlé straně kopce. Od 80. let 20. století je komplex postupně restaurován. Kopec Schlossberg je stejně jako nedaleko ležící Rauher Kulm čedičovým kuželem. Geologicky zajímavá je také „Franská linie", která je z tohoto kopce v krajině dobře viditelná.

Doporučení pro naplánování dne:

V zásadě je reálné stihnout všechny tři výlety za jeden den. Když brzy dopoledne vyrazíte na výlet k hoře Rauher Kulm, hodí se na odpoledne stezka Karpfenweg a později odpoledne nebo navečer je možné se vydat na kopec Schlossberg. Poklidnější by bylo zvolit jen jednu z uvedených dvou variant.

DEN 3

Pěší výlet do Steinwaldu

Délka: cca 11,9 km
Start/cíl: Turistické parkoviště Hohenhard, Pullenreuth

Na závěr se vydáme na nejvyšší vrchol severní Horní Falce, na kopec Platte s 946 m. Výlet zahájíme na turistickém parkovišti v Hohenhardu a vydáme se po stezce Steinwaldweg s červeno-bílou značkou. Po cca 500 m zvolíme neznačenou cestu rovně nahoru do kopce a značenou cestu necháme po levé straně. Po dalších 500 m přejdeme přes lesní cestu a dojdeme ke kapli Nejsvětější Trojice / Dreifaltigkeitskapelle. Zde se dáme doprava opět po stezce Steinwaldweg. Projdeme kolem skály Schlossfelsen a jámy Wolfsgrube a po 1,8 km dojdeme k rozhledně Oberpfalzturm na kopci Platte, která nabízí jeden z nejkrásnějších panoramatických výhledů v regionu. Budeme 700 m z kopce následovat turistickou značku směrem k hostinci a informačnímu místu Waldhaus až k odpočívadlu „Steinwaldpilz" a přejdeme tam rovně na cestu značenou modrým obdélníkem. Hostinec Waldhaus zve téměř v polovině trasy k příjemnému odpočinku. Mineme bývalou hájovnu, dojdeme na křižovatku ve tvaru T a dáme se doleva po stezce Südweg se značkou černého S na žlutém poli, která po 50 m znovu zatáčí doleva. Po více než 1 km se turistická stezka odklání doprava, my však zůstaneme na lesní cestě a půjdeme stále rovně. Po dalším necelém 1,5 km se připojí turistická stezka se značkou s modrými a bílými šikmými pruhy. Po té půjdeme dalšího 2,8 km, až dojdeme kolem kamene Kiebitzstein k působivé a historicky významné zřícenině hradu Weißenstein s dalším vyhlídkovým místem na staré hradní věži. Odtud nás povede stezka Steinwaldweg posledního 1,4 km zpět do výchozího bodu.

Varianta 3:
6,5 km od turistického parkoviště Hohenhard se nachází historická brusírna skla Arnoldsreuth s informačním místem Přírodního parku Steinwald. Značená, pouhých 1,3 km dlouhá stezka Schleifererpfad zde nabízí rozmanitou procházku historií broušení skla. O letních víkendech nabízí bývalá brusírna skla možnost občerstvení.

Doporučení pro naplánování dne:
Návštěvu brusírny skla doporučujeme jako zakončení dne a výletu pohořím Steinwald.